PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit voor Veerhaven Breskens en de provinciale weg Breskens-Schoondijke (N676) (wegvak nabij rotonde Veerplein - ter hoogte van km 0,7);

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

Middelburg, 1 oktober 2024Zaaknummer : 533217Afdeling : Infrastructuur GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELANDbetreft:Verkeersbesluit voor Veerhaven Breskens en de provinciale weg Breskens-Schoondijke (N676)(wegvak nabij rotonde Veerplein - ter hoogte van km 0,7);Diverse verkeersmaatregelen.Overwegingen met betrekking tot het besluitBevoegdheidsgrondslag Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.Veerhaven Breskens (parkeerterrein) en de provinciale weg Breskens-Schoondijke (N676) zijn in beheer bij de provincie Zeeland. Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.Motivering en belangenafweging1. Verplaatsen fietsenstalling Veerhaven/Veerplein BreskensOp het Veerplein Breskens / de Veerhaven Breskens zijn diverse ontwikkelingen, waaronder hubontwikkeling in het kader van de Regionale Mobiliteitsstrategie en ontwikkelingen ter bevordering van de bedrijfsvoering van de Westerschelde Ferry. Voor beide ontwikkelingen is het wenselijk het voorplein voor de terminal van de Westerschelde Ferry een open karakter te geven. Om deze reden diende de bestaande fietsenstalling gelegen voor de terminal verplaatst te worden. In samenspraak met de betrokken stakeholders in het gebied is een nieuwe locatie naast de bestaande terminal gevonden. Vanwege deze verplaatsing dient een aantal (verkeers)maatregelen te worden genomen/gewijzigd, waaronder:- deels verleggen van het bestaande fiets/bromfietspad;- deels aanleggen van een nieuw fiets/bromfietspad en aanduiden als zodanig;- deels opheffen bestaande voetgangerszone; - deels aanduiden van de voetpaden als zodanig;- verplaatsen van twee bestaande gehandicaptenparkeerplaatsen.2. Verkeersmaatregelen provinciale weg Breskens-Schoondijke (N676) (wegvak nabij rotonde Veerplein - ter hoogte van km 0,7) en Veerhaven BreskensDestijds is voor de verkeersmaatregelen ten noorden van de rotonde op de provinciale weg Breskens – Schoondijke (N676) als ook voor de verkeersmaatregelen op de Veerhaven Breskens geen verkeersbesluit vastgesteld.Het is vanuit oogpunt van eenduidigheid, uniformiteit, administratieve overzichtelijkheid en handhaving gewenst deze verkeersmaatregelen (alsnog) in een nieuw besluit op te nemen.Het betreft de volgende verkeersmaatregelen:a. Provinciale weg Breskens – Schoondijke (N676) (wegvak nabij rotonde Veerplein (ter hoogte van km 0,7)- instellen/handhaven van een zone waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt.Dit vanwege de op de ter plaatse aansluitende wegen c.q. toerit / afrit naar de Veerhaven vanaf Promenade geldende zoneregeling van 60km/h. b. Veerhaven Breskens:- gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd lijnbussen;- parkeergelegenheid;- gehandicaptenparkeerplaats (zie ook onder sub. 1);- voetpad / voetgangerszone (zie ook onder sub. 1);- fiets/bromfietspad; (zie ook onder sub. 1);- bushalte.Voor voornoemde verkeersmaatregelen zal de benodigde bebording en markering worden geplaatst, gehandhaafd, verwijderd en aangebracht.3. Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen Veerhaven BreskensBij verkeersbesluit van 6 september 2021, Zaaknummer 89498, zijn vier parkeervakken op het parkeerterrein van de Veerhaven Breskens aangewezen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit besluit is onherroepelijk. Destijds was hiervoor nog niet één wettelijk verkeersbord voorhanden. Inmiddels is het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) gewijzigd en is hiervoor bebording (verkeersbord E8c) opgenomen. Hierdoor ontstaat eenduidigheid in de bebording en dit biedt een beter wettelijk kader voor handhaving. Daarom zal ter plaatse de bebording worden aangepast. De verkeersmaatregel blijft ongewijzigd.Opcharge (OPLAAD.net b.v.) te Breda heeft verzocht om in 2024, in aanvulling op voornoemd verkeersbesluit, twee laadpalen op het parkeerterrein bij de Veerhaven in Breskens te mogen plaatsen, zodat vier parkeervakken gereserveerd kunnen worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Per elektrische laadpaal zijn namelijk twee parkeerplaatsen benodigd waarop de elektrische voertuigen zich kunnen opstellen om op te laden.Hiermee komen er op de Veerhaven Breskens totaal vier laadpalen en acht parkeervakken die alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.Vanuit de overheid zijn er belangrijke initiatieven ter bevordering van elektrisch rijden. Elektrische auto’s zijn minder schadelijk voor het milieu. Door het elektrisch rijden vermindert de geluidsoverlast en ook de uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofoxiden. Deze voordelen zorgen voor een beter klimaat.Voor het stimuleren van elektrisch vervoer is een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk. Omdat de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is, is een (logisch) gevolg hiervan ook dat de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen toeneemt.De provincie ziet de voordelen van elektrisch rijden in en steunt dit initiatief. Het plaatsen van oplaadpunten in de provincie kan bijdragen aan het mogelijk maken en bevorderen van elektrisch vervoer. Daarom wil de provincie waar mogelijk meewerken aan het (laten) plaatsen van oplaadpalen op de openbare weg.Zoals in 2021 al aangegeven, kunnen dergelijke oplaadpunten onder meer gerealiseerd worden op het parkeerterrein van de Veerhaven Breskens. De betreffende oplaadpunten kunnen door de ligging door meerdere gebruikers gedeeld worden.Een aandachtspunt met betrekking tot oplaadpunten voor elektrische voertuigen bestaat uit het waarborgen van de bruikbaarheid ervan voor de bestuurders van elektrische voertuigen. Het plaatsen van een oplaadpunt heeft namelijk niet automatisch tot gevolg dat bestuurders van voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden daar niet naast mogen parkeren. Zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen kan dit betekenen dat een oplaadpunt niet te gebruiken is indien hier steeds een voertuig anders dan een elektrisch voertuig geparkeerd staat. Verder is voor zowel bestuurders van elektrische voertuigen als voor beheerders van openbare laadpalen van belang dat de parkeerplaatsen bij zo’n laadpaal beschikbaar zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeerplaatsen moeten daarom vrijgehouden worden van voertuigen die niet opladen.Het doel van dit onderdeel van het verkeersbesluit is bestuurders van een elektrisch voertuig de mogelijkheid te bieden om hun voertuig op te laden.Het is daarom gewenst op het parkeerterrein Veerhaven Breskens, naast de al bestaande vier parkeervakken die alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, nog vier parkeervakken te reserveren die alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit zal aan een ieder kenbaar worden gemaakt door het plaatsen van bebording (verkeersbord E8c met onderbord OB504). Ook zijn/worden de parkeervakken geaccentueerd middels witte markering (belijning - witte klinkers).Het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen voor een, nu nog, selecte groep gebruikers wordt vanwege de vele voordelen als acceptabel gezien. Het belang van (het bevorderen van) elektrisch rijden door bestuurders de mogelijkheid te bieden om hun voertuig op te laden op daartoe aangewezen parkeerplaatsen is groter dan het belang van andere bestuurders om aldaar te parkeren. De belangen van overige weggebruikers zijn voldoende gewaarborgd. Er blijft ter plaatse voldoende parkeergelegenheid over.Overig De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:Lid 1, sub. a.: het verzekeren van de veiligheid op de weg;Lid 1, sub. b.: het beschermen van weggebruikers en passagiers;Lid 1, sub. c.: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.Lid 2, sub. a.: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Lid 3, sub. a.: het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie. Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.Zoals hiervoor aangegeven heeft overleg plaatsgevonden met de betrokken stakeholders.De ondergrond van het (openbare) parkeerterrein Veerhaven Breskens is eigendom van het Waterschap Scheldestromen.De provincie Zeeland heeft ten behoeve van de verplaatsing van de fietsenstalling de benodigde (omgevings)vergunningen aangevraagd en ontvangen. Opcharge (OPLAAD.net b.v.) is verantwoordelijk voor overig vereiste publiekrechtelijke of privaatrechtelijke toestemming/vergunning(en) van desbetreffende overheden/partijen.Opcharge (OPLAAD.net b.v.) zorgt voor de plaatsing van het oplaadpunt en is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. De provincie faciliteert Opcharge (OPLAAD.net b.v.) voor onder andere het instellen van vier parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bij het oplaadpunt.Ook bij opladen gelden de regels voor betaald parkeren en de parkeerschijf.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingenBesluiten wij:op het parkeerterrein Veerhaven Breskens en op de provinciale weg Breskens-Schoondijke (N676) (wegvak nabij rotonde Veerplein (ter hoogte van km 0,7), onderstaande verkeersborden van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) te (ver)plaatsen, te handhaven of te verwijderen: 1. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden A1-60-ZB en A2-60-ZE, in beide richtingen, instellen/handhaven van een zone waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt;2. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden C1 met onderbord uitgezonderd symbool bus, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd genoemde categorie;3. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden E4, parkeergelegenheid;4. (Ver)Plaatsen en/of handhaven verkeersborden E6, gehandicaptenparkeerplaats;5. Plaatsen verkeersborden E8c, met onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts), parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;6. Plaatsen en/of handhaven verkeersorden G7, voetpad;7. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden G7-ZB en G7-ZE, voetgangerszone;8. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden G12a met onderbord OB502, fiets/bromfietspad in 2 richtingen;9. Plaatsen en/of handhaven verkeersborden L3(b), bushalte.10. in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten.GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,namens dezen, F. Chervet,Afdelingsmanager InfrastructuurMededeling(en)Inlichtingen Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen op: +31 6 - 15 25 40 40+31 6 - 28 90 41 10.Informatieve bijlagen- Zaaknummer 533217 bordenplan Veerhaven Breskens;- Zaaknummer 533217 tekening laadpalen Veerhaven Breskens,zijn als informatieve bijlage bij de digitale publicatie te downloaden.Deze documenten worden als informatieve bijlagen gepubliceerd. Deze documenten maken geen integraal onderdeel uit van het besluit en de publicatie.RechtsmiddelenBelanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij: Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.Wie is belanghebbende?Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad. Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden. Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via https://www.zeeland.nl/subsidieregels-en-procedures/bezwaar-maken.Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Breskens. Bekijk alle Bekendmakingen breskens in .

https://breskenskrant.nl/bekendmakingen-breskens/

Deel dit bericht:

Redactie Breskenskrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Breskenskrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Breskens.

Gerelateerde berichten